Friday 15 April 2011

Koleksi Ayam Laga




"SMOKEY"

Smokey merupakan ayam kacukan antara Ganoi dan Thai. Ia memiliki kerangka tulang badan dan batang leher yang solid warisan daripada darah Ganoi dan gaya berlaga yang baik warisan daripada darah Thai. Smokey diistilahkan sebagai - top control spinner dengan  memiliki pukulan serong yang padu, tepat dan kaki rajin. Sekiranya lawan menekan kepalanya atau lawan lebih tinggi daripada Smokey dengan pantas masuk bawah sayap lawan sebelum keluar dan melepaskan pukulan ke arah kepala lawan. Bagaimanapun, sekiranya ia mampu menolak saiz lawannya, Smokey lebih suka dengan gaya berlaga top control spinner.

"Bahrain - The Killer"

Bahrain berdarah Thai. Memiliki gaya permainan yang biasa sahaja iaitu banyak sepak berdepan walau tidak pagut lawan. Namun demikian. sepakan tepat dan padu telah membolehkan ayam ini menang 2 kali dengan perlawanan pertamanya secara balut taji berakhir kurang dari 3 minit dengan lawan mati serta merta. Sukar untuk saya percaya memandangkan saya tidak ikut sama ke bon pada masa itu. Namun ramai orang yang menyaksikan perlawanan tersebut dan semua kata lawan mati hanya sekejap sepak-sepak. Kemenangan kedua pun lawan mati juga tapi kali ini 4 round.




Tedung - 6x menang 1x draw

Tedung merupakan kacukan darah Pama dan Ganoi. Merupakan anak kepada induk utama kami iaitu Jalak33 yang dikacuk dengan ibu ganoi balung angsa. Gaya permainan lebih kepada top control, anti-lock, sepak tarik undur. Kaki rajin, kuat dan tepat. Kini menjadi milik kawan tapi masih boleh dipinjam untuk tujuan breeding. Oleh kerana bapaknya, Jalak33 masih ada laga maka biarlah Tedung berkelana dahulu di bon mengumpul kejuaraan yang lebih banyak.



Hijau - 1x menang 1x draw

Hijau adalah kacukan Trat/Thai dengan Ganoi. Permainan top control tapi jika terdesak akan jadi lau. Sekiranya lawan boleh dikuasai ia akan pancing/lock. Memang unik cara permainan ayam ni. Sayang sekali jari depan Hijau telah patah semasa laga draw.

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. up date la broo.... rbn dh lawo.

    ReplyDelete
  3. salam bro...sy nak beli baka smokey.klau blh sepasang.012-2068936

    ReplyDelete
  4. bro tlg sms no phone ke 012-5647070 nak tanya pasal ganoi

    ReplyDelete